4 klucze do stworzenia dobrego kwestionariusza badania CAWI

Tylko dobrze stworzony kwestionariusz CAWI pozwoli uzyskać wyniki, które będzie można przeanalizować i w związku z tym podjąć odpowiednie działania. O czym należy pamiętać podchodząc do tego zadania?

Klucz 1: Dbanie o prostotę

Skomplikowane i bardzo rozbudowane pytania oraz odpowiedzi to prosty sposób na to, jak zniechęcić respondentów. Jest szansa, że przebrną oni do końca kwestionariusza, jednak ryzykujemy, że będą przywiązywać mniejszą wagę do ich dokładnego czytania. Tak pobieżnie potraktowane badanie CAWI nie przyniesie rzetelnych wyników, dlatego trzeba poświęcić dużo uwagi, by upewnić się, że zostało ono stworzone w sposób przyjazny dla respondentów.

Klucz 2: Używanie pytań z otwartymi odpowiedziami

Choć analiza odpowiedzi na pytania otwarte zajmuje więcej czasu, to często pozwala na zdobycie bardzo użytecznych informacji, o których nie pomyśleliby sami twórcy danego kwestionariusza CAWI. Oczywiście trzeba pamiętać, by korzystać z nich tylko wtedy, gdy to niezbędne, gdyż zbyt wiele takich pytań może zniechęcić do udzielania precyzyjnych odpowiedzi.

Na udzielanie odpowiedzi otwartych pozwalają kwestionariusze tworzone poprzez panel Badanie Opinii opracowany przez Centrum Naukowo-Badawcze Biostat®. Użytkownicy mają także do wyboru 20 różnych typów pytań, co daje naprawdę wiele możliwości tworzenia dobrych kwestionariuszy CAWI.

Klucz 3: Używanie słownictwa znanego respondentom

Nadmiar profesjonalnych pojęć w ankietach kierowanych do laików to kolejny sposób na zniechęcenie respondentów. Trzeba bowiem pamiętać, że to ankietowani poświęcają firmie swój czas, dlatego warto zrobić wszystko, aby ułatwić im proces jej wypełniania, by mogli skupić się na udzielaniu odpowiedzi, a nie tłumaczeniu nieznanych pojęć.

 Klucz 4: Zachowanie balansu w przypadku wariantów odpowiedzi

W dobrym kwestionariuszu do badania CAWI nie można również przesadzić z nadmiarem wariantów odpowiedzi, zwłaszcza tych długich. Oczywiste jest, że zlecający badanie chcą uzyskać precyzyjne informacje, powinni jednak pamiętać o tym, by podać je w formie łatwej do przyswojenia dla respondentów.

Aby uniknąć przesadzenia, warto więc postawić się na miejscu ankietowanego i zadecydować, czy konkretne warianty odpowiedzi rzeczywiście są niezbędne, czy można podać je w jeszcze bardziej kompaktowy sposób.

Dobry kwestionariusz to podstawa tego, aby uzyskać poddające się dalszej analizie oraz użyteczne wyniki. Na etap ten trzeba jednak poświęcić sporo czasu, bazując przede wszystkim na celach, dla których tworzone jest badanie CAWI.


"Współpraca z przedstawicielami firmy Biostat charakteryzowała się godnym pochwały profesjonalizmem, rozumieniem potrzeb klienta i szybkim reagowaniem na nie, a powstały w wyniku współpracy produkt finalny cechuje wysoka jakość"

Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera

"Firma Biostat wywiązuje się z swoich zobowiązań profesjonalnie i terminowo. Zaproponowane przez firmę rozwiązania techniczne i logistyczne spełniają nasze oczekiwania merytoryczne oraz są intuicyjne dla użytkownika systemu"

Mundipharma Polska

"Cały zakres prac powierzonych firmie Biostat, realizowany był bardzo sprawnie i szybko. Na każdym etapie pracownicy firmy, uwzględniali nasze prośby dotyczące wyglądu i funkcjonalności systemu"

Śląski Uniwersytet Medyczny W Katowicach
16

Lat Doświadczenia

30

Ekspertów

40

Firm Farmaceutycznych

1000

Badań

Kontakt

Biostat


ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Tel: (+48) 22 12 28 025

Tel. kom.: (+48) 668 300 664

E-mail: biuro@biostat.com.pl

www.biostat.com.pl