4 błędy w myśleniu dotyczące badań marketingowych
Badania marketingowe to cenne źródło informacji, o ile zostaną one przygotowane i przeprowadzone w prawidłowy sposób. Jakie są najczęstsze błędy przy ich realizacji i jak można ich uniknąć, bez konieczności inwestowania we własny zespół naukowo-badawczy?
Błąd 1: Przeświadczenie o wysokich kosztach badań marketingowych
Dzięki korzystaniu z właściwych narzędzi przeprowadzenie badania marketingowego wcale nie musi być drogie. Jego wykonanie bez przepłacania umożliwia platforma Badanie Opinii z bazą ponad 100 tys. ankietowanych, którzy pozostają do dyspozycji każdej firmy decydującej się na skorzystanie z tej oferty. Koszt badania marketingowego w takim przypadku można łatwo oszacować, bez spadku na jego jakości.
Wszystko dzięki temu, że ankietowani dostępni poprzez Badanie Opinii są segmentowani ze względu na wiele kryteriów, co pozwala na uzyskanie rzetelnych danych niskim kosztem.
Błąd 2: Prowadzenie badań marketingowych wśród bliskich
Choć korzystanie z opinii znajomych i rodziny może ukazać firmę oraz jej ofertę w nowym świetle, to nie warto na takich informacjach budować długofalowej strategii marketingowej. Niezbędne jest bowiem zwrócenie się na zewnątrz do odpowiednio sprofilowanej grupy, aby móc uzyskać rzetelne i wiarygodne dane.
Taką grupę osób można precyzyjnie zbudować w oparciu o takie kryteria jak:
- wiek,
- miejsce zamieszkania,
- wykształcenie,
- sytuacja rodzinna,
- zainteresowania,
- styl życia.
Wszystko w zależności od tego, jak wygląda segment klientów do których kierowana jest oferta i jakie informacje chce się uzyskać.
Błąd 3: Przeświadczenie, że badania marketingowe są niepotrzebne
Ignorancja to zazwyczaj domena dużych, istniejących od dekad firm, które są przekonane, że doskonale znają swój rynek oraz klientów. Niestety jest to błąd, za który wiele płaci stagnacją i przegraną z prężnie rozwijającymi się firmami, tzw. gazelami biznesu. Aby stale być konkurencyjnym i nie dać się wyprzedzić na zatłoczonym rynku, firmy muszą nieustannie się uczyć oraz wciąż gromadzić wiedzę o swoich klientach.
Niezbędne są do tego celu właśnie badania marketingowe, które w przypadku dużych przedsiębiorstw można wykorzystać m.in. do badania wizerunku marki, a w przypadku kryzysu, także do poznania jego przyczyn.
Błąd 4: Korzystanie z rozwiązań o wątpliwej reputacji
Kupujesz tanio? Płać dwa razy. Zdanie to sprawdza się również w przypadku badań marketingowych. Jeśli bowiem zostaną one wykonane przy użyciu nieodpowiednich metod, a także nieprecyzyjne dobranych grup, wówczas nie przynoszą miarodajnych wyników, a nawet mogą firmie zaszkodzić.
W przypadku badań marketingowych online kluczowe jest sprawdzenie, jaka firma stoi za taką platformą i czy dysponuje doświadczeniem niezbędnym do jej tworzenia. W przypadku panelu Badanie Opinii jest to Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które posiada status jednostki naukowej i na rynku działa od 16 lat. Jego szeregi zasila ponad 70 ekspertów m.in. w zakresie statystyki i IT, dlatego narzędzia zostały przygotowane w sposób rzetelny, gwarantujący uzyskanie odpowiednich rezultatów badań marketingowych.
Dobre badania marketingowe można współcześnie zorganizować tanio i efektywnie, a wszystko to dzięki nowoczesnym narzędziom takim jak Badanie Opinii. Pozwala ono uniknąć wielu błędów, nawet nowicjuszom decydującym się po raz pierwszy na ich przeprowadzenie.