Pierwotne badania rynku

Podczas prowadzenia badaÅ„ rynku pierwotnego można zebrać dwa podstawowe rodzaje informacji: rozpoznawcze lub szczegóÅ‚owe. Badanie rozpoznawcze ma charakter otwarty, pomaga zdefiniować konkretny problem i zazwyczaj polega na szczegóÅ‚owych wywiadach. Z drugiej strony, badania specyficzne majÄ… precyzyjny zakres i sÄ… wykorzystywane do rozwiÄ…zania problemu, który zostaÅ‚ zidentyfikowany. SpoÅ›ród tych dwóch badaÅ„, badania szczegóÅ‚owe sÄ… droższe.

Sposoby przeprowadzania badań rynku

ProwadzÄ…c pierwotne badania rynku z wykorzystaniem wÅ‚asnych zasobów, należy najpierw zdecydować, w jaki sposób zadać pytanie grupie docelowej: pocztÄ… elektronicznÄ…, telefonicznie lub za pomocÄ… wywiadów osobistych. W przypadku wyboru kwestionariusza wysyÅ‚anego pocztÄ…, poniższe wytyczne zwiÄ™kszÄ… odsetek odpowiedzi:

  • Pytania sformuÅ‚owane w zwiÄ™zÅ‚y sposób;
  • Kwestionariusz, który jest skierowany do konkretnych osób i jest interesujÄ…cy dla respondenta;
  • Kwestionariusz, który skÅ‚ada siÄ™ z nie wiÄ™cej, niż dwóch stron;
  • Profesjonalnie przygotowany list przewodni, który w odpowiedni sposób wyjaÅ›nia, po co sporzÄ…dzany jest ten kwestionariusz;
  • PÅ‚atna pocztowo, wÅ‚asnorÄ™cznie zaadresowana koperta, w której można zwrócić kwestionariusz.

Nawet stosujÄ…c siÄ™ do tych wytycznych, odpowiedzi na pytania przesyÅ‚ane pocztÄ… sÄ… zazwyczaj niskie. Ankiety telefoniczne częściej spotykajÄ… siÄ™ z przychylnym nastawieniem respondentów, niż kwestionariusze wysyÅ‚ane pocztÄ…. Niektóre wytyczne dotyczÄ…ce telefonicznych badaÅ„ ankietowych obejmujÄ…:

  • posiadanie skryptu i zapamiÄ™tanie go.
  • unikaj przerw, ponieważ zainteresowanie respondenta może szybko spaść.
  • zapytaj, czy w razie potrzeby można zadzwonić w celu uzyskania dodatkowych informacji.

KolejnÄ… zaletÄ… rozmów telefonicznych jest ich szybkość, możemy zatrudnić kilku ankieterów, którzy bÄ™dÄ… w tym samym czasie dzwonić do różnych osób w celu zebrania informacji. CzÄ™stotliwość piÄ™ciu lub szeÅ›ciu wywiadów na godzinÄ™ jest typowa, ale doÅ›wiadczeni ankieterzy mogÄ… być w stanie przeprowadzić ich wiÄ™cej. Wywiady telefoniczne mogÄ… również stosunkowo niedrogo obejmować szeroki zakres geograficzny, gdyż przez telefon możemy kontaktować siÄ™ z respondentami z różnych zakÄ…tków Å›wiata. Ten typ badaÅ„ rynku pozwala dotrzeć także do grup trudnodostÄ™pnych.

Jedną z najbardziej efektywnych form badań rynku jest rozmowa osobista. Może to być jedna z tych form:

  • Ankieta grupowa - używane sÄ… gÅ‚ównie przez duże firmy, wywiady grupowe lub grupy fokusowe sÄ… użytecznymi narzÄ™dziami burzy mózgów w celu uzyskania informacji na temat pomysÅ‚ów na nowe produkty, preferencji zakupowych i decyzji zakupowych wÅ›ród okreÅ›lonych populacji.
  • Wywiad pogłębiony - te wywiady indywidualne sÄ… albo ukierunkowane, albo nieukierunkowane. Wywiady zogniskowane opierajÄ… siÄ™ na pytaniach wybranych z wyprzedzeniem, podczas gdy wywiady nieukierunkowane zachÄ™cajÄ… respondentów do podejmowania okreÅ›lonych tematów przy minimalnym przesÅ‚uchaniu.

JednÄ… z najszybciej rozwijajÄ…cych siÄ™ metod badaÅ„ rynku sÄ… ankiety online, które swojÄ… popularność zdobyÅ‚y w ostatnich latach. Ankiety internetowe sÄ… szybkie w realizacji, gdyż za pomocÄ… jednego klikniÄ™cia można dotrzeć do bardzo dużych grup ludzi. Ankiety online można wysyÅ‚ać poprzez linki na maila. Jest to jedna z najtaÅ„szych metod badawczych dostÄ™pnych na rynku. DecydujÄ…c siÄ™ na ankietÄ™ internetowÄ… warto pamiÄ™tać o:

  • stworzeniu metryczki, jeÅ›li nie chcemy, aby każda osoba mogÅ‚a wypeÅ‚nić nasze badanie rynku – zapytać o wiek, pÅ‚eć, zainteresowania, wynagrodzenie – w przypadku, gdy respondent nie bÄ™dzie speÅ‚niaÅ‚ wymagaÅ„ to nie bÄ™dzie mógÅ‚ przejść do dalszej części ankiety online;
  • stwórz zrozumiaÅ‚e pytania, gdyż respondent nie bÄ™dzie mógÅ‚ zapytać badacza o to, co miaÅ‚ na myÅ›li;
  • zastosuj pliki multimedialne, które urozmaicÄ… badania rynku.

Można zauważyć, jak wiele istnieje pierwotnych rodzajów przeprowadzania badaÅ„ rynku. Każda osoba chcÄ…ca przeprowadzić takie badanie z pewnoÅ›ciÄ… znajdzie dla siebie odpowiedniÄ… metodÄ™ badawczÄ…. Pierwotne badania rynku dostarczajÄ… nam wiele informacji, które mogÄ… być kluczowe w czasie podejmowania decyzji.


"Współpraca z przedstawicielami firmy Biostat charakteryzowała się godnym pochwały profesjonalizmem, rozumieniem potrzeb klienta i szybkim reagowaniem na nie, a powstały w wyniku współpracy produkt finalny cechuje wysoka jakość"

Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera

"Firma Biostat wywiązuje się z swoich zobowiązań profesjonalnie i terminowo. Zaproponowane przez firmę rozwiązania techniczne i logistyczne spełniają nasze oczekiwania merytoryczne oraz są intuicyjne dla użytkownika systemu"

Mundipharma Polska

"Cały zakres prac powierzonych firmie Biostat, realizowany był bardzo sprawnie i szybko. Na każdym etapie pracownicy firmy, uwzględniali nasze prośby dotyczące wyglądu i funkcjonalności systemu"

ÅšlÄ…ski Uniwersytet Medyczny W Katowicach
16

Lat Doświadczenia

30

Ekspertów

40

Firm Farmaceutycznych

1000

Badań

Kontakt

Biostat


ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Tel: (+48) 22 12 28 025

Tel. kom.: (+48) 668 300 664

E-mail: biuro@biostat.com.pl

www.biostat.com.pl