Pierwotne badania rynku

Podczas prowadzenia badań rynku pierwotnego można zebrać dwa podstawowe rodzaje informacji: rozpoznawcze lub szczegółowe. Badanie rozpoznawcze ma charakter otwarty, pomaga zdefiniować konkretny problem i zazwyczaj polega na szczegółowych wywiadach. Z drugiej strony, badania specyficzne mają precyzyjny zakres i są wykorzystywane do rozwiązania problemu, który został zidentyfikowany. Spośród tych dwóch badań, badania szczegółowe są droższe.

Sposoby przeprowadzania badań rynku

Prowadząc pierwotne badania rynku z wykorzystaniem własnych zasobów, należy najpierw zdecydować, w jaki sposób zadać pytanie grupie docelowej: pocztą elektroniczną, telefonicznie lub za pomocą wywiadów osobistych. W przypadku wyboru kwestionariusza wysyłanego pocztą, poniższe wytyczne zwiększą odsetek odpowiedzi:

  • Pytania sformułowane w zwięzły sposób;
  • Kwestionariusz, który jest skierowany do konkretnych osób i jest interesujący dla respondenta;
  • Kwestionariusz, który składa się z nie więcej, niż dwóch stron;
  • Profesjonalnie przygotowany list przewodni, który w odpowiedni sposób wyjaśnia, po co sporządzany jest ten kwestionariusz;
  • Płatna pocztowo, własnoręcznie zaadresowana koperta, w której można zwrócić kwestionariusz.

Nawet stosując się do tych wytycznych, odpowiedzi na pytania przesyłane pocztą są zazwyczaj niskie. Ankiety telefoniczne częściej spotykają się z przychylnym nastawieniem respondentów, niż kwestionariusze wysyłane pocztą. Niektóre wytyczne dotyczące telefonicznych badań ankietowych obejmują:

  • posiadanie skryptu i zapamiętanie go.
  • unikaj przerw, ponieważ zainteresowanie respondenta może szybko spaść.
  • zapytaj, czy w razie potrzeby można zadzwonić w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Kolejną zaletą rozmów telefonicznych jest ich szybkość, możemy zatrudnić kilku ankieterów, którzy będą w tym samym czasie dzwonić do różnych osób w celu zebrania informacji. Częstotliwość pięciu lub sześciu wywiadów na godzinę jest typowa, ale doświadczeni ankieterzy mogą być w stanie przeprowadzić ich więcej. Wywiady telefoniczne mogą również stosunkowo niedrogo obejmować szeroki zakres geograficzny, gdyż przez telefon możemy kontaktować się z respondentami z różnych zakątków świata. Ten typ badań rynku pozwala dotrzeć także do grup trudnodostępnych.

Jedną z najbardziej efektywnych form badań rynku jest rozmowa osobista. Może to być jedna z tych form:

  • Ankieta grupowa - używane są głównie przez duże firmy, wywiady grupowe lub grupy fokusowe są użytecznymi narzędziami burzy mózgów w celu uzyskania informacji na temat pomysłów na nowe produkty, preferencji zakupowych i decyzji zakupowych wśród określonych populacji.
  • Wywiad pogłębiony - te wywiady indywidualne są albo ukierunkowane, albo nieukierunkowane. Wywiady zogniskowane opierają się na pytaniach wybranych z wyprzedzeniem, podczas gdy wywiady nieukierunkowane zachęcają respondentów do podejmowania określonych tematów przy minimalnym przesłuchaniu.

Jedną z najszybciej rozwijających się metod badań rynku są ankiety online, które swoją popularność zdobyły w ostatnich latach. Ankiety internetowe są szybkie w realizacji, gdyż za pomocą jednego kliknięcia można dotrzeć do bardzo dużych grup ludzi. Ankiety online można wysyłać poprzez linki na maila. Jest to jedna z najtańszych metod badawczych dostępnych na rynku. Decydując się na ankietę internetową warto pamiętać o:

  • stworzeniu metryczki, jeśli nie chcemy, aby każda osoba mogła wypełnić nasze badanie rynku – zapytać o wiek, płeć, zainteresowania, wynagrodzenie – w przypadku, gdy respondent nie będzie spełniał wymagań to nie będzie mógł przejść do dalszej części ankiety online;
  • stwórz zrozumiałe pytania, gdyż respondent nie będzie mógł zapytać badacza o to, co miał na myśli;
  • zastosuj pliki multimedialne, które urozmaicą badania rynku.

Można zauważyć, jak wiele istnieje pierwotnych rodzajów przeprowadzania badań rynku. Każda osoba chcąca przeprowadzić takie badanie z pewnością znajdzie dla siebie odpowiednią metodę badawczą. Pierwotne badania rynku dostarczają nam wiele informacji, które mogą być kluczowe w czasie podejmowania decyzji.


"Współpraca z przedstawicielami firmy Biostat charakteryzowała się godnym pochwały profesjonalizmem, rozumieniem potrzeb klienta i szybkim reagowaniem na nie, a powstały w wyniku współpracy produkt finalny cechuje wysoka jakość"

Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera

"Firma Biostat wywiązuje się z swoich zobowiązań profesjonalnie i terminowo. Zaproponowane przez firmę rozwiązania techniczne i logistyczne spełniają nasze oczekiwania merytoryczne oraz są intuicyjne dla użytkownika systemu"

Mundipharma Polska

"Cały zakres prac powierzonych firmie Biostat, realizowany był bardzo sprawnie i szybko. Na każdym etapie pracownicy firmy, uwzględniali nasze prośby dotyczące wyglądu i funkcjonalności systemu"

Śląski Uniwersytet Medyczny W Katowicach
16

Lat Doświadczenia

30

Ekspertów

40

Firm Farmaceutycznych

1000

Badań

Kontakt

Biostat


ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Tel: (+48) 22 12 28 025

Tel. kom.: (+48) 668 300 664

E-mail: biuro@biostat.com.pl

www.biostat.com.pl