Porównujemy: testy kompetencji vs. rozmowa kwalifikacyjna
Jak było kiedyś, czyli co jest nie tak z rozmową kwalifikacyjną?
- Pracodawca angażuje się w rozmowę bardziej niż kandydat
- Pracodawca poświęca własne zasoby czasowe
- Kandydat czuje się przytłoczony i osaczony
- Rozmowa z nieznaną osobą zawsze wiąże się z mniejszym lub większym stresem
- Stres zaburza zdolność oceny
- Stres sprawia, że nie kandydat nie ma możliwości zaprezentować swoich możliwości
- Niska obiektywność oceniania
- Syndrom „wzrokowca” – wygląd kandydata wpływa na ocenę jego kompetencji
- Zażenowanie sytuacją sprawia, że rozmowa przebiega niezręcznie
- Decyzja podejmowana na szybko, byle tylko wrócić do ważniejszych obowiązków
- Koszty zatrudnienia a potem rozczarowanie współpracą, szybka rezygnacja z pracownika i kolejna rekrutacja
Alternatywa
Rozmowy kwalifikacyjne nie są na szczęście jedyną opcją poszukiwania pracowników. W ich miejsce nowoczesne firmy wykorzystują coraz powszechniej testy kompetencji. To wygodne i proste narzędzie, które pozwala osiągnąć znakomite rezultaty. Powstało dzięki rozwojowi nauk społecznych idącego w parze z ekonomią i zagadnieniami z zakresu HR. Wieloletnie doświadczenie wiodących zachodnich marek uwiarygadnia stosowanie tego typu zdalnych, internetowych testów, dzięki czemu obecnie rozwiązanie to jest coraz szerzej stosowane także przez mniejsze podmioty.
Czego spodziewać się po nowoczesnej metodzie rekrutacji?
- To kandydat angażuje się w wypełnianie testu (pracodawca może śledzić jego wyniki w czasie rzeczywistym, jeżeli ma na to czas i ochotę, ale i tak wszystko znajdzie się w końcowym raporcie)
- Pracodawca oszczędza swój czas, mogąc wykorzystać go dla dobra swojego biznesu
- Kandydat jest odpowiedzialny za stworzenie sobie odpowiednich warunków do wypełnienia testu, który rozwiązuje zdalnie
- Nie występuje stres związany z rozmową
- Nie występuje zaburzenie oceny przez stres
- Kandydat prezentuje swoje umiejętności i kompetencje w korzystnych warunkach
- Test jest całkowicie obiektywny i zaprojektowany tak, by jak najdokładniej zbadać interesujące pracodawcę aspekty osobowości i umiejętności przyszłego pracownika
- Wygląd nie wpływa na analizę odpowiedzi kandydata
- Nie występuje zażenowanie
- Weryfikowanie umiejętności kandydatów przebiega błyskawicznie, dzięki czemu pracodawca zyskuje czas do namysłu i wybiera w oparciu o merytoryczne wnioski zawarte w raporcie
- Efektem przemyślanej decyzji wspartej obiektywnymi wynikami testu kompetencji jest zatrudnienie właściwego pracownika na właściwym miejscu
Testy kompetencji – inne zastosowanie
Takie testy mają więcej zastosowań niż tylko rekrutacja. Warto w ten sposób diagnozować możliwości pracowników na przykład przed planowanym szkoleniem. Najważniejszym kapitałem każdego przedsiębiorstwa są jego pracownicy – warto inwestować w dobry zespół, podnosząc stale jego kompetencje i możliwość adaptacji do stale zmieniających się wymagań rynku. Kreatywność i innowacyjność kadry najłatwiej utrzymać poprzez oferowanie możliwości rozwoju, którego znakomitą podstawą okażą się właśnie okresowe testy kompetencji pracowników.